Thursday, January 26, 2017

How to Sew Selvage Strips


Assalamualaikum semua,

Hari ini saya nak berkongsi teknik menjahit jalur Selvage.


Pastikan jalur selvage anda tidak kedut. Iron kesemua selvage yang hendak digunakan supaya memudahkan kerja menyambung. 


Saya gunakan kain belacu (calico) sebagai lapik jahitan selvage. Untuk projek saya kali ini, saya mahukan jalur selvage saya condong 45 darjah. Saya lukiskan garisan 45 darjah menggunakan pen fabrik.


Jahitkan selvage pada garisan yang dilukis tadi.


Ambil selvage seterusnya, tindih bahagian selvage (overlaps the raw seam allowance). Pastikan selvage sedikit panjang supaya berlebihan daripada kain belacu tadi.


Jahit serapat mungkin dengan garisan selvage supaya projek kelihatan kemas.


Cuba dapatkan sebanyak mungkin tulisan pada selvage. Saya gunakan juga selvage yang tanpa tulisan. Contohnya selvage yang berbulu-bulu untuk mendapatkan kesan yang berlainan (special effect)


Bahagian belakang 


Bahagian depan. Kesemua selvage sudah bersambung dengan kemasnya. Akhir sekali gunting mengikut kepada pattern/pola projek masing-masing.

Selamat Mencuba!

Terima kasih kerana sudi singgah dan membaca blog saya.

Insya Allah kita berjumpa lagi di post akan datang.

No comments:

Post a Comment