Monday, December 19, 2016

Penny Pinny with Applique A



Assalamualaikum semua,

Hari ini saya nak berkongsi tentang Penny Pinny Dress kedua yang telah saya jahit untuk Alya. Jarangkan untuk saya jahit satu pola lebih dari sekali? Untuk orang yang sama pula tu, haha! Penny Pinny ni boleh dikira sebagai kes terpencil. 

Saya memang sangat-sangat suka dengan pola dress ini. Kali ini saya ada buatkan sedikit penambahan serta hack pola yang asal.


Pada bahagian belakang skirt pula saya telah potong sedikit untuk memudahkan proses memakai baju. Ini kerana, pola dress yang sebelum ini agak menyukarkan Alya untuk menyarung dress ini kerana size kepala Alya yang besar. Kali ini saya hack pola asal dengan menambah pleat pada bahagian skirt.


Apa yang saya suka sangat dengan dress ini adalah versatality!. Ia adalah pinafore!. Boleh dipakai begitu sahaja jika cuaca panas dan boleh digabungkan dengan t-shirt di bahagian dalam pinafore!

 Alya dengan muka ala-ala menakutkan...: )


Saya telah menampal applique huruf A menggunakan mesin sulam Brother NV950 kesayangan saya. Huruf ini adalah rekaan daripada Planet Applique.


Selain daripada pinafore dress ini sangat versatile, saya juga sukakan ruffle sleeve pada baju ini. Saya sememangnya peminat tegar ruffles...hehehe.

Gambar-gambar ini telah diambil semasa kami bercuti bersama keluarga di Hillside Cottage, Danau Daun Chalet, Janda Baik. 


Terima Kasih kerana sudi singgah dan membaca blog saya ini. Insya Allah kita berjumpa lagi di post akan datang.

Dress (Pattern/Pola): Penny Pinny 
Pattern Design : Kelly dari Sewing in no mans land
Made by: jahitbynadia
Lokasi: Hillside Cottage, Danau Daun Chalet, Janda Baik, Malaysia

No comments:

Post a Comment