Monday, December 28, 2015

Monceau Pink at Lac Rose

Assalamualaikum semua,

Saya nak berkongsi Monceau top yang kedua. Yup, ini adalah Monceau top yang kedua saya jahitkan untuk Aira.

Saya suka, suka, suka dengan pattern ni. Sebab itulah, saya jahit pattern ini DUA kali!!

Monceau top ini saya jahit khas untuk lawatan kami sekeluarga ke Lac Rose ataupun dikenali sebagai Pink Lake

Lac Rose merupakan salah satu daya tarikan pelancong yang ada di Senegal. Lac Rose turut diiktiraf sebagai salah satu UNESCO World Heritage Site. Ia juga merupakan titik penamat Rali Paris-Dakar sehingga tahun 2009.  

Saya ada menceritakan tentang ekpedisi kami ke Lac Rose di blog mana-mananadia. (Klik Di Sini)



Untuk kali ini, saya ubahkan sedikit pattern ini dengan menambah panjang lengan. Saya masih menggunakan size 8 untuk Aira.




Untuk kali ini, saya masih menggunakan fabrik daripada Senegal iaitu African batik. (Klik Di Sini untuk lihat Monceau top sebelum ini) 

Cuma fabrik kali ini agak lain daripada yang sebelum ini.

Fabrik yang saya gunakan ini agak sukar untuk dipotong kerana coraknya yang berkotak-kotak. Corak bagaikan lubang di tengah fabrik agak menyukarkan untuk digunting. Saya terpaksa berhati-hati untuk menggunting supaya baju simetri kiri dan kanan serta bahagian depan dan belakang.



Walaupun proses menggunting kain agak sukar, saya amat berpuas hati dengan hasilnya...Yeay!!!



Sebenarnya saya memang suka dengan fabrik ini dari dahulu lagi, tapi saya tak pasti baju jenis apa yang sesuai. Akhirnya dapat juga saya jahit menggunakan fabrik ini dengan menggunakan pattern Monceau ini.




Pink Monceau di Pink Lake.

Terima Kasih kerana sudi membaca blog saya ini.

Insya Allah kita berjumpa lagi di post akan datang.

No comments:

Post a Comment