Sunday, November 29, 2015

Madeline Dress untuk si comel

Assalamualaikum semua,

Untuk bulan November ini, Sew What Club telah mengeluarkan pattern Madeline Dress untuk ahli kelabnya. Pattern ini adalah direka oleh Simple Simon and Company.


Untuk pattern bulan ini, saya jahitkan dress ini khas untuk Alya. 

Alya berusia 2 tahun sebulan sahaja tetapi saya jahitkan dress ini menggunakan size 3. Ini kerana, Alya berbadan tegap, berisi dan tinggi.

Pattern Madeline Dress ini adalah sejenis vintage dress untuk kanak-kanak dengan kolar Peter Pan dan labuh skirt yang agak pendek. Saya telah membuat sedikit pengubahsuaian dengan menambah panjang dress ini sebanyak 1 inci.




Saya suka dengan opening bahagian belakang baju ini. Ia agak panjang sedikit daripada biasa, tapi saya suka!!


Saya suka dengan hasil dress ini, Pada saya ia sangat comel. Cuma saya tak berapa suka dengan penerangan cara membuat daripada Liz Simple Simon and Co. Pada saya cara step by step yang disediakan oleh Liz ini tidak lengkap. Ia bukanlah beginner friendly. Pattern ini juga tidak menunjukkan  petanda bahagian depan dan belakang lengan. Bahagian kolar juga tidak ditandakan di mana depan dan belakang. 


Saya buatkan headband untuk dipadankan dengan dress ini berserta dengan bunga yoyo. Pada saya ia adalah gabungan yang klasik dan comel.


Alya bukanlah penggemar headband. Dia lebih suka memakai topi berbanding headband...hehe. 

Boleh nampak di dalam gambar di atas dia tak selesa dengan headband dan akhirnya headband terpaksa mengalah! 

Bye-bye headband!

Terima kasih kerana sudi membaca blog saya.

Insya Allah kita berjumpa lagi di post akan datang.

No comments:

Post a Comment