Monday, August 31, 2015

Cannes cover-up

Assalamualaikum,

Saya jahit kaftan cover-up ini menggunakan pattern daripada The Sew What Club. Pattern ini direka oleh Kojodesigns. Ia direka dengan mengambil inpirasi daripada suasana pantai yang penuh dengan warna-warni di Cannes, France.



Ia adalah Trimmed Cover-up yang sangat sesuai untuk dipakai ke pantai ataupun ke kolam renang. Kaftan ini bukan sahaja mudah untuk dijahit, ia juga amat mudah di sarung oleh si kecil. Dan yang paling penting, ia sangat comel dipakai oleh si kecil!

Kaftan comel ini saya gabungkan dengan crochet edging yang saya kait sendiri. Disebabkan di Senegal ini saya tak dapat nak cari trimmings yang comel-comel seperti bobble trimmings, maka saya tidak ada pilihan lain kecuali untuk mengait sendiri trim yang sesuai dengan kain yang saya nak gunakan.


Saya gunakan kain jenis knit (stretchy) ataupun kebiasaannya kita kenali sebagai kain tshirt. Kain knit yang saya gunakan untuk menjahit kaftan Aira tidaklah selembut yang saya gunakan untuk membuat baju Aisya. Kaftan Alya pula saya gunakan kain yang lebih tebal. 




Secara tidak sengaja, saya telah beroleh pengajaran yang baru semasa menjahit kaftan ini. Saya telah melakukan kesilapan iaitu tidak mengambil kora grain line kain semasa memotong kain untuk kaftan Alya. Apabila siap bahagian leher baju, kepala Alya tak lepas! 

Ini pengalam yang berguna buat saya. Lain kali apabila gunting kain, harus pastikan garisan grain line!! Ini harus dipastikan terutamanya apabila kita menjahit kain jenis tshirt. Kalau tak, kain tidak dapat stretch dengan baik.

Kaftan ini bukan sahaja untuk ke pantai ataupun kolam renang, Kelly daripada Sewing In No Mans Land telah membuat version kaftan yang boleh digunakan pada hari-hari biasa juga. Jika inginkan version yang boleh dipakai untuk hari-hari biasa bolehlah menjenguk ke blog Sewing In No Mans Land untuk dapatkan tutorial percuma daripada Kelly.


Yeay untuk kaftan dan Yeay untuk swimming pool!!!!

Terima Kasih kerana sudi membaca blog saya.

Insya Allah kita berjumpa lagi di post akan datang.


No comments:

Post a Comment