Monday, July 27, 2015

Jahit by Nadia

Semuanya bermula dengan mesin jahit Singer 8280. Asalnya, saya tidak pandai menjahit. Keinginan menjahit pun tak berapa nak ada. Walaupun emak saya adalah seorang tailor baju kurung dan nenek saya juga pandai menjahit, saya memang tak berminat langsung nak menjahit dan tak pandai menjahit.

Pada saya, mesin jahit ni terlalu kompleks. Tengok mesin jahit pun dah buat saya takut.

Pada harijadi saya yang ke-28 (2010), mak mertua menghadiahkan saya mesin jahit Singer 8280. Ini adalah pertama kali saya ada mesin jahit. Terus terang saya katakan, masa tu saya rasa takut sangat nak keluarkan mesin jahit dari kotak.

Dari sehari ke hari, saya akan cuba mengelak bila emak mertua bertanya tentang mesin jahit hadiah tu... hehe.

Namun Alhamdulillah, saya sangat bersyukur dengan hadiah mesin jahit itu. Mesin jahit inilah yang menjadi teman saya.  Ia telah membuka mata saya untuk cuba belajar menjahit. Dan Alhamdulillah, saya mula seronok dengan hobi baru saya ni.

Setelah beberapa tahun berlalu, kini saya telah berjaya mengatasi rasa takut saya untuk menjahit dan juga rasa takut dengan mesin jahit. Kini, saya sudah ada mesin jahit Brothers Innovis 950 dan juga mesin jahit terbaru saya Singer Heavy Duty 4432.

Saya tidak pernah menghadiri mana-mana kelas menjahit. Saya hanya belajar menggunakan internet dan juga daripada kawan-kawan yang sudi mengajar. Saya juga banyak bergantung kepada buku-buku pattern menjahit. Saya belajar menggunakan kaedah "trial and error". Ada projek yang menjadi dan berjadi dan ada juga projek yang gagal.

Blog ini, saya khaskan untuk mengumpul semua projek-projek menjahit saya. Semoga perkongsian ini dapat memberi manafaat kepada semua... Insya Allah.

2 comments:

  1. Assalamu alaikum

    Akak yang dah 50 tahun pun baru belajar menjahit.....

    Nadia pernah jahit bag?

    Akak perasan gambar backpack bag jahitbynadia kat #adventurestime backpack....

    Sudi share pattern

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,

      Alhamdulillah its never too late untuk belajar menjahit :)

      Pattern backpack tu saya beli dari Two Pretty Poppets.

      You may want to purchase the pattern from:
      http://www.twoprettypoppets.com/shop/

      Delete